Medusa

1

“Medusa”  kelime anlamı ile yönetici konumunda ki, güzel kraliçe anlamına gelir.  Antik kaynaklara göre Athena,  çok kızdığı Medusa’ yı zehirli yılanlardan saçlar vererek çirkinleştirmiştir. Güzelliğinin yerine ise gözlerine bakanı taşa çevirecek gizem verilmiştir.

Türk kültüründe sıklıkla kullandığımız  “ şaşkınlıktan, taşa döndüm” veya “ elim, ayağım taşa kesti”  deyimleri Medusa ile bağlantılıdır.  Ayrıca efsaneye göre yılandan saçlarının sembolize ettiği uyanış öğesi metafor olarak zehirli yılandan saçlar tarafından gerçekleşiyor olabilir mi? Öyle ya, sistemde olmakta olan tüm varoluş aslında denge gereği bir diğerini tamamlamak üzerine vardır. Zehir dediğimiz madde bileşenlerinin başka bir oluşta şifa özelliği taşıması, tüm sistemi kendi döngüsü içinde tamamlamasıdır.  Medusa’ nın korkunç görünmesine sebep öğelerden bir diğeri ise korkunç ve keskin dişlerinin olduğudur. Bilinen ve genel geçer kabul görmüş orantı ve güzellik kavramlarına göre elbette keskin dişler genç kadın öğesinde kabul görmemektedir. Oysa derinlik olarak diş metaforu ele alındığında başlı başına kuvvet ve dayanışmayı simgelemektedir. Yeni doğan bir bebeğin dişe ilk aylarda ihtiyacının olmaması ancak daha fazla beslenmek ve kuvvetlenmek zorunda kaldıkça kendisine yeni dişler verilmesi paralel olarak bahsedilen açılımı yansıtır. İlginç olan bir diğer şey ise bebeklik döneminde verilmiş olan süt dişlerinin acemilik dönemini işaret ediyor olmasıdır. Alınanların yerine daha kalıcı ve keskin olanları verilir. Bölen ve parçalayan nitelikleri barındıran keskin dişlerin esasında yukarıda da belirttiğim gibi “ güç ve kuvveti yönetmeyi” sembolize ettiği ihtimaller arasındadır.

Bizans döneminden kalma tarihi eserlerden “ Yere Batan Sarnıcı” uzunluğu 140 metre, genişliği 70 metre olan dikdörtgen biçiminde bir alanı kaplayan, dev bir yapıdır. Toplam 9.800 m2 alanı kaplayan bu sarnıç, yaklaşık 100.000 ton su depolama kapasitesine sahiptir. 52 basamaklı taş bir merdivenle inilen bu sarnıcın içerisinde her biri 9 metre yüksekliğinde 336 sütun bulunmaktadır. Birbirine 4.80 metre aralıklarla dikilen bu sütunlar, her biri 28 sütun içeren 12 sıra meydana getirirler. Medusa’ nın gözlerine bakanı taşa çevirme yetisine sahip olduğundan öncelikle kafası kesildikten sonra başı ters çevrilerek ” koruyucu ve galibiyet” tılsımı gereği sarnıç içinde başı ters olarak yerleştirilmiştir.

Son olarak,  güzellik kraliçesi Medusa’ nın bana hangi yaşam dersini öğrettiğine değinecek olursam, hayat durduğumuz yer ve baktığımız açı kadardır. Böylece tüm varoluşa yüklediğimiz anlam kadarını yaşar dururuz… Ne bir eksik, ne bir fazla…

Yeniden görüşmek üzere, en çok kendinizle kalın

Paylaş

Yazar Hakkında

Tülay Çağlar Kadı

İletisim Sanatlari fakultesi mezunudur. Akademik öğrenimine, İstanbul Ünversitesi Tarih öğrencisi olarak devam etmektedir. Arkeoloji, sanat ve tarih ve sosyoloji ilimleri kişisel ilgi alanlari olan yazarimiz, 2004 senesi itibari ile Sabah gazetesi başta olmak üzere birçok medya yapısında görev almıştır. Şimdilerde ise çalışmalarına, özel öğrenim kurumlarının yayınlarına bireysel olarak destekleyerek devam etmektedir. Sanat ve sanat severlerin yaşama dair bakış açılarını ve deneyimlerini röportaj sonrası desteklediği yazılar ile Sanat Duvarı takipçilerine, 2015 senesi itibariyle ulaştırmaktadır. Değerli yorum ve önerileriniz ile buluşmak üzere.

1 Yorum

  1. Fadime üzerinde

    Güç, güzellik ve şans için gerekli tüm metaforları barındıran Medusa yazınızın devamını beklerim. Yolumuz ışık olsun.

Cevap bırakın